Co dál s Letním Lounským Vábením?

Letošní Vábení se blíží. A už známe program. Ten je oproti předchozím ročníkům strohý a vyvolává rozpaky. Určitou optikou to lze vnímat jako klausovskou “neprohru” – festival totiž ohrožovaly pandemie koronaviru, rozpočet nebo nefunkční komise vedená Vlastimilem Roflíkem, ale otázka zní, jestli nám to stačí. Má někdo recept, co s Vábením dál?

“V některých letech se Vábení povedlo, ale schopnost uspořádat konkurenceschopný a kvalitní festival město už před lety ztratilo. Konkuruje nám leckterá vesnická veselice. Hudební program a počet scén se zúžil do jediného dne a na jediné pódium. Doprovodný program je na základním minimu,” uvádí Pirát Radek Miličevič. “Ze slavnosti, kterou žila půlka Loun, máme teď před sebou torzo Vábení a dnes osloví už asi jen hrstku občanů. Přespolní spíš nepřiláká, o nějaké ‘Dočesné v Lounech‘ nemůže být řeč. Tím se vytratil reprezentační a ekonomický potenciál.”

Festivalu podle Pirátů chybí kompetentní a stabilní zázemí – technické i personální. Komise k Vábení už neexistuje. Když existovala, nescházela se. Její předseda si pořádá městem dotovaný čarodejnický koncert se zvučným jménem protagonistů, ale s úsměvnou až tristní pořadatelskou úrovní. Místo manažerského řízení nadšenci, lidmi s širokým kulturním rozhledem a zkušenými pořadateli bez jiných zájmů městské slavnosti skomírají.

Vábení potřebuje nový impuls

“Vábení potřebuje nový a silný impuls,” komentuje situaci další z kandidátů do zastupitelstva Pavel Nadolecki. “Příležitost musí dostat lidé s dobrými organizačními a hospodářskými schopnostmi a lidé s širokým hudebním rozhledem. Jen tak mohou být slavnosti něčím regionálně výjimečným.”

Podle Nadoleckého bychom zřízením profi městské kulturní agentury – částečně či úplně komerční – úroveň zvýšili. Technickou, organizační i uměleckou. Agentura fungující tak trochu jako Technické služby by nás mohla spojit se souvisejícími organizacemi a spolky a eventuelně by zaštítila také spolupráci s jinými městy v okolí např. na pořízení společného technického zázemí. Tím by se ušetřilo na pronájmech! A profíci věnující se pouze této činnosti by měli možnost podílet se efektivně i na komerčních projektech ve městě – např. Déjà vu fest, Zichovec Beer Fest a další. Mimochodem, díky za ně!

Díky agentuře se Louny také mohou zlepšit v propagaci do vnějšího světa. Podílela by se na propagaci zajímavých lokalit nebo událostí a přitáhla by turisty a podpořila místní ekonomiku.

Se stabilním přístupem k financím, kdy by si na sebe mohla vydělávat, si agentura vytvoří relevantní jméno a přiláká známá jména na Vábení. 

Dokud je ještě co zachraňovat, musíme se co nejdřív začít bavit o tomhle i dalších možných návrzích, jakou cestou se živá kultura v Lounech vydá.

Snad to nebude do Prčic.

https://www.facebook.com/Letni.lounske.vabeni.mestske.slavnosti.louny/posts/2238307366323222